Tuning silnika nie dla każdej osoby jest prostym wyzwaniem. Należy wiedzieć od czego rozpocząć, aby prace zakończyły się pożądanym rezultatem. Najlepiej jeśli będzie nam towarzyszyć ktoś wykwalifikowany i obeznany w temacie. Podczas takich prac jedną z najważniejszych kwestii jest frezowanie gniazd zaworów. To szczególnie przydatne, gdy gniazdo zaworu od pewnego czasu nie uszczelnia komory spalania. Taki tuning wykonuje się zazwyczaj w profesjonalnych warsztatach, więc jeśli ktoś nie ma odpowiednich zdolności nie powinien się za to w ogóle zabierać.
Gniazda zaworów – za co są odpowiedzialne i jak wykonać frezowanie?
Gniazda zawodów są bardzo uniwersalne, ponieważ w dużej mierze odpowiadają za efektywne działanie całych zaworów. Jeśli coś w nich szwankuje, wtedy możemy mieć pewność, że zawór nie będzie działał tak, jak sobie to wymarzyliśmy. Gniazda muszą mieć zapewnioną optymalną szczelność. Należy to co jakiś czas sprawdzać. Pamiętajmy o tym, że nie mogą być zbyt wąskie ani zbyt szerokie, ponieważ wpływa to negatywnie na proces przenoszenia ciepła.
Jeśli decydujemy się na wymianę silnika lub też wybieramy do niego inne zawory nie pozostaje nam nic innego, jak obrobić gniazda zaworów. Wykorzystujemy do tego metodę frezowania. Przystąpienie do takich prac musi być poprzedzone rzeczowymi analizami. Gniazda zaworów ulegają zabrudzeniom już po pierwszym uruchomieniu. Przed wykonaniem frezowania trzeba je dobrze wyczyścić. Do frezowania będą nam potrzebne m.in. śrubokręty i frez kątowy. Wyposażmy się w odpowiedniej klasy akcesoria, a dopiero później planujemy jakiekolwiek prace. Fredy do gniazd zaworowych znajdziesz na: narzedzia-esklep.pl
Frezować możemy:
- ręcznie,
- przy pomocy specjalistycznej maszyny obsługiwanej przez wykwalifikowanych fachowców.
Jeśli chodzi o skorzystanie z drugiej opcji zaleca się posiadanie urządzenia głodowego z dodatkiem noża (wykonanego ze spiekanych wąglików). Co najważniejsze frezowanie musi zostać przeprowadzone w sposób perfekcyjny i bardzo precyzyjny. Nie da się ukryć, że najkorzystniejszym wyborem będzie udanie się do mistrza mechaniki samochodowej. Gniazda zaworów powinny być frezowane jedynie w idealnie stworzonych ku temu warunkach. Specjaliści dysponują różnymi metodami i dopasowują je do konkretnego zlecenia. Może to być np. zastosowanie kształtki stalowej z wąglika wolframu. Nie wymaga to żadnego dodatkowego szlifowania.
Hartowane gniazda zaworów – co warto o nich wiedzieć i jak to wygląda w praktyce?
Coraz większym zainteresowaniem ze strony osób zmotoryzowanych cieszą się w ostatnim czasie hartowane gniazda zaworów. Jak wskazuje nazwa wykonuje się je z hartowanej stali. Takie gniazda są zazwyczaj stosowane w nieco starszych pojazdach. Jest to spowodowane m.in. tym, iż współczesne materiały eksploatacyjne wykazują się większą wydajnością.
Przy hartowanych gniazdach zaworów zwykłe frezarki mogą okazać się niewystarczające. Jeśli chcemy przeprowadzić profesjonalne przetworzenie hartowanej stali musimy zainwestować w wysokiej klasy sprzęt warsztatowy. Z racji tego warto pomyśleć o udaniu się do warsztatu, w którym zatrudnieni są prawdziwi specjaliści. Nowoczesne gniazda zaworów charakteryzują się zastosowaniem mocniejszych stopów i ogromną trwałością. Gniazda zaworów są brane pod uwagę np. wtedy, gdy chcemy osiągnąć maksymalną wydajność użytkowanego pojazdu, a zależy nam na dostrojeniu silnika.
Gniazda zaworów – czy frezowanie jest konieczne?
Nie podlega dyskusji to, że gniazda zaworów są jedną z najważniejszych części całego silnika. To właśnie na nich są umiejscowione wspomniane wcześniej zawory. To akcesoria zaprojektowane specjalnie dla danego bloku silnika, o indywidualnych parametrach technicznych. W związku z tym, jeśli chcemy wymienić silnik nie obejdzie się bez konieczności obrobienia gniazd zaworów. W ten sposób wyrównamy moc. Jest to bardzo istotne szczególnie w samochodach z klasycznymi silnikami.
Obróbka może przynieść nam bardzo wymierne zalety. Przede wszystkim upewnijmy się, że silnik toleruje dostarczane mu paliwo i nie ma w nim jakichkolwiek uszkodzeń oraz usterek. Będziemy wiedzieli, że pracuje na pełnych obrotach. Gniazda zaworów podczas frezowania są też bardzo dokładnie czyszczone i poddawane pracom konserwacyjnym. Dzięki temu dbamy o to, aby pracowały optymalnie i nigdy nas nie zawiodły.